14:35 19 Eylül 2019
Canlı Yayın
    Medya devi Rupert Murdoch

    Medya patronu Murdoch'a engel: SKY'ı satın alamayabilir

    © REUTERS / Hyungwon Kang
    Avrupa
    URL'yi kısaltın
    0 0 0
    Abone ol

    İngiltere Kültür, Medya ve Spor Bakanı Karen Bradley, medya patronu olan Rupert Murdoch'a ait olan 21st Century’nin SKY şirketinin hisselerinin tamamını satın almasının sorun teşkil edebileceğini açıkladı.

    İngiliz Parlamentosu’nda konuya ilişkin soruları yanıtlayan Bradley, medya patronu Rupert Murdoch’ın sahibi olduğu 21st Century’nin medya kuruluşu SKY’daki hisselerin tamamını satın alması konusunun incelenmesi için konuyu rekabet kuruluna taşımayı planladığını söyledi.

    Bakan Bradley, konuya ilişkin, "Denetim kuruluşu Oxfam’ın raporu doğrultusunda, medyanın çoklu yapısına dayanarak konuyu soruşturmanın ikinci fazına taşımayı düşünüyorum. Oxfam’ın konuya ilişkin sunduğu kanıtlar ve mantık ikna edici. Amaçlanan medya yapısı haber kaynakları açısından üçüncü en büyük ağa sahip. BBC ve ITN’nin sadece biraz gerisinde" şeklinde konuştu.

    'MEDYADA ÇOK SESLİLİK GEREKLİ'

    Medyanın çok sesliğinin gerekli olduğuna işaret eden Bradley, denetleyici kurum Oxfam’ın bu konudaki endişelerini kapsamlı bir raporla kendisine ilettiğini belirtti. 21st Century hali hazırda SKY hisselerinin yüzde 39’un sahip. Satın alma anlaşması kapsamında 21st Century, SKY’ın tüm hisselerini devralmayı planlıyordu.

    MURDOCH, SİYASET İLE BASINDAKİ ETKİSİ İLE TANINIYOR

    İngiltere’nin Kültür, Medya ve Spor Bakanı Karen Bradley’nin açıklamalarının ardından soruşturmanın ikinci kısmının denetleyici kurum Rekabet ve Piyasalar Otoritesi (CMAA) tarafından yürütülmesi bekleniyor. İngiliz basının önemli gazetelerinden Times, Sunday Times, Sun ve Sun on Sunday'i altında barındıran 'News UK' medya şirketinin sahibi 85 yaşındaki Murdoch, ülkede siyaset ile basındaki etkisiyle tanınıyor.

    3 YILDA BİR DENETİM

    Medya devi Rupert Murdoch
    © REUTERS / Hyungwon Kang
    İngiltere’de yürürlükte olan rekabet yasası gereği medyada kartelleşmenin mümkün olamayacağı genel bir kanı olsa da, Murdoch'ın sahibi olduğu medya grubu gibi belli medya gruplarının etkinliğinin ülkedeki çoğulcu medya idealine gölge düşürdüğü iddia ediliyor. İngiltere'de medya mülkiyeti 2003 tarihli iletişim yasasıyla düzenleniyor. Buna göre, İngiltere medya denetim kurumu Ofcom'un ülkedeki medya mülkiyeti kurallarını her 3 yılda bir gözden geçirmesi gerekiyor.

    MEDYA MÜLKİYETİNDE '20-20 KURALI'

    Yasa, farklı basın kuruluşları mülkiyetiyle ilgili kısıtlamalar da getiriyor. Buna göre, ulusal gazete pazarında yüzde 20 ve daha fazlası paya sahip bir gazetenin sahibi, başka bir televizyon ya da radyo kanalı satın alamıyor. '20-20 kuralı' olarak bilinen bu kurala göre, pazarın yüzde 20'sinden daha az paya sahip bir gazetenin sahibi ise 'kamu çıkarı, medya mülkiyeti ve bilgi çeşitliliği' gibi konular dikkate alınarak, Ofcom'un onayıyla başka bir televizyon ya da radyo kanalı satın alabiliyor.

    2011'DE DE DENEMİŞTİ

    Murdoch, 2011 yılında da SKY hisselerinin tamamı için teklif vermiş ancak yine şirketin sahip olduğu ülkenin en çok satan gazetesi News of the World'ün dahil olduğu telefon hackleme skandalı nedeniyle dönemin Kültür Bakanı Jeremy Hunt, bu teklife onay vermemişti.

    Murdoch'a ait Fox 21st Century FOX grubunun SKY arzusunun altında yatan nedenlerin başlıcaları olarak; Premier Lig yayın hakları ve NowTV üzerinden Netflix ve Amazon gibi internet üzerinden özel içerik sağlayan medya servisleri karşısında rekabet gücünü artırarak pozisyonunu geliştirmek istemesi gösteriliyor.

    İlgili konular:

    "Murdoch’un söylediklerine kıymet verilmemeli"
    Davutoğlu'ndan Murdoch’ın tweet’ne tepki
    Rowling: Hristiyanım diye Murdoch'tan sorumluysam kendi kendimi aforoz edeceğim
    Etiketler:
    News UK, Sun on Sunday, SKY, ITN, The Sun, Sunday Times, 21st Century Fox, Oxfam, BBC, Times gazetesi, Karen Bradley, Rupert Murdoch, İngiltere
    Topluluk kurallarıTartışma
    Facebook hesabınızla yorum yapınSputnik hesabınızla yorum yapın