19:48 21 Haziran 2021
Canlı Yayın
    Ortadoğu
    URL'yi kısaltın
    0 21
    Abone ol

    'Mannequin Challenge' videosuyla Beyaz Miğferler örgütünün Suriye'deki kurtarma faaliyetlerinin ne derece gerçeği yansıttığını sorgulatan RFS, yeni bir skandalla karşı karşıya kaldı. Adının gizli tutulmasını isteyen bir muhabirin elindeki e -postalar, RFS ve finansörü İngiltere'nin muhaliflere 'medya desteğini' bir kez daha ortaya koydu.

    Radio Sputnik studio
    © Sputnik / Konstantin Chalabov
    Batı basınının haber kaynaklarından biri olan muhalif basın kuruluşu Suriye Devrimci Güçleri (RFS) medya ofisinin, İngiltere hükümetince finanse edildiği ve Türkiye’de faaliyet gösteren Batılılar tarafından yönetildiği öne sürüldü. RFS'nin istihdam etmek istediği bir Ortadoğu muhabirinin AlterNet sitesine gönderdiği e-postalara göre söz konusu medya kuruluşu, adı açıklanmayan muhabire silahlı muhalifleri destekleyen haberler yapması için 17 bin dolar maaş teklif etti.

    AlterNet’ten Rania Khalek’in haberine göre adının açıklanmasını istemeyen Ortadoğu muhabiri, ABD’li bir eski meslektaşının kendisiyle irtibata geçerek RFS için çalışıp çalışmayacağını sorduğunu aktardı.

    'MANNEQUIN CHALLENGE' VİDEOSU KALDIRILMIŞTI

    RSF, kasımda 'canlı heykel modası' da denen 'Mannequin Challenge' furyasının yaşandığı dönemde yayınladığı bir video ile tartışmaya neden olmuştu. Söz konusu videoda, militanların elindeki bölgede faaliyet gösteren Batı destekli kurtarma grubu Beyaz Miğferler'in bir kurtarma operasyonu paylaşılmıştı.

    Ancak RFS, 'Suriyeli sivil' videolarının nasıl çekildiğine dair ipuçları da veren bu videoyu hemen kaldırdı ve videonun Beyaz Miğferler'e ait diğer videoların doğruluğuyla ilgili soru işaretleri yaratabileceği endişesiyle özür dilemişti.

    Khalek, haberinin devamında elde ettiği bilgileri şöyle aktardı:

    'İSTANBUL’DA İNGİLİZ HÜKÜMETİNİN BİR PROJESİ İÇİN ÇALIŞIYORUM'

    ABD’li gazeteci, 23 Haziran tarihli bir e-postada Şu anda İstanbul'dayım, HMG (İngiliz hükümeti) için bir medya projesinde çalışıyorum. Onların üç partnerinden biri olarak Suriye krizini konu alan bir medya projesi üzerinde çalışıyoruz diye yazdı.
    © Fotoğraf : AlterNet
    ABD’li gazeteci, 23 Haziran tarihli bir e-postada "Şu anda İstanbul'dayım, HMG (İngiliz hükümeti) için bir medya projesinde çalışıyorum. Onların üç partnerinden biri olarak Suriye krizini konu alan bir medya projesi üzerinde çalışıyoruz" diye yazdı.

    E-postada RFS Medya’nın İngilizce sitesinin ve Özgür Suriye Ordusu (ÖSO) üzerine çalışan Arapça internet sitesi SMO Medya’nın linkleri de vardı.

    'İSTANBUL'DAKİ BU PROJEMİZİN BAŞINA GEÇECEK ŞEF ARIYORUZ'

    Gazeteci, e-postada İstanbul’daki ekibimizin başına geçecek bir şef editör/yapım müdürü arıyoruz ve senin bu iş için uygun olacağını düşündüm. İlgin var mı ya da böyle bir fırsat için İstanbul’a taşınabilecek bir tanıdığın var mı diye merak ettim diye ekledi.
    © Fotoğraf : AlterNet
    Gazeteci, e-postada "İstanbul’daki ekibimizin başına geçecek bir şef editör/yapım müdürü arıyoruz ve senin bu iş için uygun olacağını düşündüm. İlgin var mı ya da böyle bir fırsat için İstanbul’a taşınabilecek bir tanıdığın var mı diye merak ettim" diye ekledi.

    MUHABİR 'DÜRÜSTLÜĞÜMÜ KORUMAK İSTİYORUM' DİYEREK 17.000 DOLARLIK İŞİ KABUL ETMEDİ

    Diğer bir görüşmede de ABD'li gazeteci, iş teklif ettiği muhabire işin kapsamını anlattı. Muhabir ise "Ben, sahadaki muhaliflerle konuşuyor ve Halep gibi yerlerde silahlı gruplarla iletişim halinde olan medya mensuplarının ifadelerine dayanarak haberler yazıyordum" dedi.

    Bu arada bu iş için önerilen maaş da dudak uçuklattı: Ayda 17.000 dolar. Ancak muhabir, RFS’deki işi kabul etmemeye karar verdi, zira bunun gazetecilik açısından etik olmayacağını hissetti: "Suriye krizine yoğun biçimde müdahil olan bir ülkenin hükümeti için çalışmak, bir gazeteci olarak benim için uygun olmayan bir durum. Devlete ait bir basın kuruluşunda çalışmak benim çok uzak bir şeydi. Bu, tarihte bölgemizde yıkıcı müdahalelerde bulunan Batılı bir hükümet tarafından desteklenen bazı silahlı grupların sözcülüğünü yapmak olacaktı. Bu, Suriye hükümetine karşı olan kişilere sempati duymadığım anlamına gelmiyor. Ben hükümet yanlısı değilim. Bununla birlikte ben bir gazeteciyim ve dürüstlüğümü bu seviyede korumak istiyorum."

    Muhabir, "Bir muhabir ile açık şekilde propaganda amacı taşıyan medya kuruluşu arasında şüpheli bir ilişki kurulmasına izin vermeyeceğim" diyerek bu işi başkalarına önermeyi de reddetti.   

    RFS, konuyla ilgili yorum yapma talebine yanıt vermedi.

    'BATI MEDYASININ HABER KAYNAĞI MİLİTANLARIN KONTROLÜNDEKİ BÖLGELERDE ÇALIŞAN BASIN MENSUPLARI'

    Batı medyası, sıklıkla Fetih el Şam (eski adıyla El Nusra Cephesi), Ahrar’uş Şam, Ceyş’ul İslam (İslam Ordusu) ve Nurettin Zengi Tugayları gibi Batı ve Körfez destekli terör örgütlerinin kontrolündeki alanlarda faaliyet gösteren basın mensuplarını referans alıyor. Bu gruplar açık bir şekilde demokratik olmayan yollar ve kitlesel infazlarla esir alınmış dini azınlıkları kalkan olarak kullanmaya kadar birçok insan hakları ihlali yaptı. Son dönemde Halep’in doğusunda teröristlerin kontrolünde olan bölgelerden kaçan siviller, Suriye ordusunun kontrolündeki güvenli bölgelere geçmelerinin engellenmesi için siviller tarafından ateş açıldığını anlattı.

    'MUHALİFLERİ ELEŞTİRDİĞİ TAKDİRDE İŞKENCE TEHDİDİ ALAN MEDYA MENSUPLARI VAR'

    İki ay önce Halep’in doğusunda yaşayan ve haberleri sıkça alıntılanan bir medya mensubu ile telefon görüşmesi yaptım. Silahlı muhalif grupları kamuoyu nezdinde eleştirmesi durumunda işkence görme riskiyle karşı karşıya olduğunu söyledi.

    Uluslararası Af tarafından haziranda yayınlanan ve geniş kesimlerce görmezden gelinen bir haber, muhaliflerin elindeki Halep ve İdlib’de yaşayan sakinlerin sosyal medyada silahlı grupları eleştirdikleri için işkenceye ve yargısız infaza maruz kaldığını ortaya koydu.   

    'BATI MEDYASI HABER KAYNAĞINI SORGULAMA GEREĞİ DUYMUYOR'

    RFS’nin videoları ve sosyal medya etiketleri (hashtag) Batılı basın kuruluşları tarafından düzenli olarak alıntılanıyor. RFS’nin videolarından biri insan hakları örgütleri tarafından Rusya’nın savaş suçlarının kanıtı olarak kullanıldı. Daha önce de muhaliflerin elindeki bölgelerdeki Suriyeli çocukların ellerinde dövizlerle Batılı ülkelere müdahalede bulunma çağrısı yaptığı RFS haberi, Guardian, Washington Post, CNN, Independent, Reuters ve BBC gibi kuruluşlarında yer bulmuştu. Söz konusu medya kuruluşları, RFS’nin ya da benzeri muhalif medya kuruluşlarının kaynağını sorgulama gereği dahi duymamıştı. 

    'İNGİLTERE DIŞİŞLERİ BAKANLIĞI’NDAN PROPAGANDA İÇİN 3 MİLYON DOLARLIK KAYNAK'

    Öte yandan RFS Medya, İngiltere Dışişleri Bakanlığı tarafından finanse edilen birkaç propaganda kuruluşundan sadece biri.

    Guardian'ın kısa süre önce yaptığı bir araştırma, İngiltere Dışişleri Bakanlığı Çatışma ve İstikrar Fonu’nun İstanbul’da bulunan muhalif propaganda kuruluşlarına gizlice 3 milyon dolardan fazla kaynak aktardığını gün yüzüne çıkardı. Finansal destek, 2013 sonlarında İngiltere parlamentosunun Suriye hükümetinin bombalanmasına karşı çıktığı oylamadan sonra verilmeye başlandı. (RFS Medya, Aralık 2013’te İngilizce ve Arapça olarak yayına başladı.) Savaş karşıtı oylar büyük oranda halkın baskısına bağlandı. Zira Atlas Okyanusu'nun iki yakasında yaşayan halklar, Irak ve Libya’da yaşanan felaketlerin ardından Batı’nın Suriye’de iktidar değişikliği yapmaması için harekete geçmişti.   

    'İNGİLTERE DIŞİŞLERİ, SAVAŞIN GİDİŞATINI ETKİLEMEYE ÇALIŞTI'

    Guardian’a göre siyasi yenilgi alan İngiltere Dışişleri Bakanlığı, kamuoyunun savaş karşıtlığını bastırmak amacıyla savaşan gruplar adına video, fotoğraf, askeri rapor üretecek, radyo yayını yapacak, yazılı ürünler hazırlayacak ve sosyal medya mesajları paylaşacak ve muhalif savaşçılar için etkili şekilde basın ofisi işletecek özel paralı çalışanları devreye soktu.  Bakanlık, bu yolla muhaliflerle ilgili algıyı yöneterek savaşın gidişatını etkilemeyi ve ılımlı-silahlı muhalif gruplara destek verecek medya operasyonları gerçekleştirmeyi amaçladı. 

    'BATI MEDYASI, MUHABİRLERİNİ ÖLDÜREN MUHALİFLERİ ÖVMEYİ SÜRDÜRÜYOR'

    Silahlı muhalefeti 'ılımlı' diyerek aklamak zor bir görevdi. Krizin başlarında muhalefette hakim olan aşırılık yanlısı ve mezhep odaklı ideolojinin gayet farkında olan Batılı yetkililer, Suriye hükümetini zayıflatmak için söz konusu zalim örgütleri aklamayı seçti. RSF Medya da bu amaca bağlı kalıp silahlı grupları kurtarıcı ve koruyucu olarak gösterdi. Batı medyası, kendi muhabirleri Batılı ülkeler tarafından desteklenen gruplar tarafından kaçırılsa da ve hatta öldürülse de silahlı muhalifleri coşkuyla övmeyi sürdürdü. 

    Bu durum, Suriye ile ilgili haberlerde kafa karıştıran bir çelişki de yarattı. Yabancı muhabirler, kaçırılma korkusuyla muhaliflerin bölgelerine girme cesareti gösteremezken, muhabirlerini muhaliflerin bölgelerine göndermeye dahi cesaret edemeyen medya kuruluşları ise bu bölgelerden gelen haberleri neredeyse hiçbir süzgeçten geçirmeden servis etti.

    'OLUŞAN ÇARPIK TABLONUN SORUMLUSU BATI MEDYASI'

    Batı medyasını takip edenlere sunulan bu çarpık tabloda, Suriye muhalefetinin kusuru yok. Bu, medya kuruluşlarının kendi hükümetlerinin jeopolitik çıkarlarına hizmet eden savaş-yanlısı haberleri denetlemekte başarısız olduğunun kanıtıdır.

    Etiketler:
    Suriye Devrimci Güçleri (RFS), AlterNet, Rania Khalet, İngiltere, Suriye, Türkiye
    Topluluk kurallarıTartışma
    Sputnik hesabınızla yorum yapınFacebook hesabınızla yorum yapın